ACTIVITEITEN
Revoke organiseert een aantal keren per jaar bijeenkomsten. Als het mogelijk is wordt van de lezing een opname gemaakt. Daarnaast vindt onder het tabblad 'Lezingen' korte verslagen van deze middag. De opnames zijn kostenloos via het bestelformulier onderaan deze pagina op te vragen.
Winst uit verdriet.
Bijbelse bezinning op kinderloosheid.
Op zaterdag 9 maart 2024 was dhr. L. Huisman als spreker in ons midden. Hij is ouderling in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dordrecht en pastoraal werker bij het diaconaal gasthuis ‘de Oase’ in Ouddorp en bij ‘Cedrah’. Vanuit Johannes 11: 19 - 35 hield dhr. L. Huisman een korte overdenking. Waarom hebben we dit gedeelte gelezen? Het gaat helemaal niet over kinderloosheid, maar over een begrafenis. Toch kun je het verdriet van kinderloosheid vergelijken met rouwverwerking, want je moet omgaan met verlies/verdriet. En is er in dit verdriet ook winst? Dat is het thema deze middag. Maar winst uit verlies is toch wel een groot woord. We zullen hier deze middag met elkaar over nadenken n.a.v. het Bijbelgedeelte.
Opening
Als we lezen in vers 21: Zo zeide Martha dan tot Jezus: Heere, waart Gij hier geweest, zo ware mijn broeder niet gestorven. En in vers 32 zegt Maria hetzelfde. Het klinkt als een verwijt: Heere, als U hier was geweest, was onze broeder niet gestorven. Als U hier was geweest, was het niet gebeurd. Maar in de kanttekeningen staat bij vers 21: Dat is, ik vertrouw dat Gij hem van zijn krankheid zoudt genezen hebben. Dus eigenlijk belijden ze daar juist door die woorden het geloof in Zijn almacht.
Ook in onze situatie van kinderloosheid kan deze vraag in ons hart leven: ‘Had de Heere het niet kunnen voorkomen dat wij hier als kinderloos echtpaar vanmiddag zouden zitten?’ Dit zijn diepgaande vragen over Gods levensleiding of geven zelfs gevoelens van opstand.
We gaan onbegrepen wegen; had de Heere het niet anders kunnen doen? Pasklare antwoorden zijn er niet altijd en sommige vragen worden in het leven niet opgelost.
Dan vers 33: Jezus dan, als Hij haar zag wenen, en de Joden die met haar kwamen, ook wenen, werd zeer bewogen in den geest en ontroerde Zichzelven. De kanttekeningen zeggen hierbij: Namelijk door medelijden en droefheid. Hier mogen we een les uithalen voor onze persoonlijke situatie, dat Jezus ook Mens was en hier bewogen was door medelijden en droefheid.
We mogen weten dat Hij in alles is verzocht geweest, doch zonder zonde.
M. Henry zegt in zijn Bijbelverklaring: ten einde des te vastberadener het herstel van onze grieven op Zich te nemen, heeft het Hem behaagd om er Zelf de zwaarte van te gevoelen en onder die last werd Hij nu zeer bewogen in de geest.
Het zijn diepe woorden als er staat dat de Heere Jezus met innerlijke ontferming bewogen was.
De vraag die we mee naar huis moeten nemen is: ‘Mogen wij geloven en weten dat de Heere over onze situatie innerlijk bewogen is?’
Calvijn zegt: Onze hartstochten voeren ons buiten mate mee en kennen geen grenzen. Dat kan ook in onze situatie zijn. Dat je zo overstelpt bent door verdriet of door gevoelens van opstand, dat je daar te ver
in gaat. Dat moeten we als schuld voor de Heere belijden.
Calvijn zegt verder: Hij ontroerde Zichzelf en was hevig bewogen, maar toch zo dat Hij Zich bestendig hield onder de wil Zijns Vaders.
En dan het woord ‘winst’ uit het thema van vanmiddag. Winst uit verdriet. Wie kan dit zeggen als de weg zo tegen ons in gaat? Ten diepste kunnen we dat alleen maar zeggen door Gods genade.
Winst mag er zijn als er iets tegenover het verdriet staat. Als het tot geestelijke winst mag zijn.
1. Er is winst als het verdriet van de kinderloosheid je nederiger of afhankelijker maakt aan de Heere.
2. Er is winst als het verdriet tot geestelijke zegeningen heeft geleid.
3. Er is winst als het verdriet meer werkzaamheden heeft gegeven rond Gods Koninkrijk. Dat je samen de Heere bent gaan zoeken. Door de nood gedreven tot Hem.
4. Er is winst als we ervaren dat we hier geen blijvende stad hebben. Te zien dat alles hier vergankelijk is en dat we die hemelse stad leren zoeken.
5. Er is winst als het borgwerk van Christus is gaan schitteren, dat Hij steeds meer waarde gaat krijgen.
Tot slot. Als er werkelijk winst ervaren mag worden, dan kunnen we het de dichter nazingen in Psalm 94: 10
Wanneer ik zei: “Mijn voeten glijden”,
Toen hebt Gij mij gesterkt in ’t lijden.
Wanneer mij ’t afgepeinsde hart
Door al mijn denken werd verward,
En ik in druk schier was gestikt,
Toen heeft Uw troost mijn ziel verkwikt.
Dat geeft een bodem in het verdriet. Die troost wordt ons van harte toegewenst.
Na deze overdenking gingen we in groepjes uiteen om de Bijbelstudievragen met elkaar te bespreken.
1a.In vers 19 lezen we over mensen die kwamen om te troosten. Kunnen mensen ons (als we in rouw zijn) eigenlijk wel troosten?
In Job 16: 2 staat dat we slechte of onbekwame vertroosters zijn. Toch is het goed om mee te leven met anderen. Aandacht en interesse tonen in de ander. Er zijn voor iemand en luisteren.
1b.Komen mensen ook naar ons toe bij ons eigen verlies/verdriet rond kinderloosheid?
De één ervaart veel meeleven, door een kaartje of belletje. Er zijn ook echtparen die het tegendeel merken. Er wordt niet over gepraat.
2. Zijn er ook dingen die mensen kunnen zeggen of doen, die juist NIET helpend of vertroostend zijn?
Hier zijn heel veel zaken te noemen. Bijvoorbeeld: ‘Die en die zijn al zoveel jaar getrouwd en hebben toch nog een kindje gekregen’ of ‘Kinderen hebben is ook niet altijd wat, want er zijn genoeg zorgen’ of ‘Gaan jullie nog adopteren of voor pleegkinderen zorgen?’
3a.In onze bijeenkomst trekken we de vergelijking met het letterlijk verlies (denk dus aan een begrafenis) en het verlies terwijl er niemand overleden is. Ervaren we voldoende aandacht voor deze laatstgenoemde vorm van verlies?
Je gaat door verschillende fases van verdriet waardoor de ene keer het verdriet heftiger is dan een andere keer, terwijl omstanders het al eerder accepteren dat je geen kinderen hebt.
3b.Als we niet zo veel aandacht ervaren, hoe zouden we het meer zichtbaar kunnen maken in de kerkelijke gemeente?
Een kerkenraad ging alle kinderloze echtparen langs of ze behoefte hadden aan een gesprek. Dit stond los van het reguliere huisbezoek. Dit werd door het kinderloze echtpaar heel positief ervaren. De kerkenraad liet hiermee zien: ‘We zien ook jullie zorgen.’
4. Ook in de reformatorische gezindte zien we dat men tegenwoordig veel meer dan vroeger waarde hecht aan symbolen/ rituelen bij een begrafenis. Welke rituelen (of voorwerpen/symbolen) kunnen een functie hebben bij het verlies dat wij als kinderloze echtparen ervaren? Denk aan het lege fotolijstje zoals dat genoemd wordt in het boekje “Wijs ons Uw wegen”.
Hier wordt verschillend over gedacht. De één hecht hier geen waarde aan, maar er zijn ook echtparen die iets tastbaars in huis hebben staan waarin ze laten zien dat ze samen zijn zonder kinderen. Dit helpt
hen in het verdriet.
5. Wanneer mag er winst zijn uit verlies?
Als er de ware troost is ín Christus. Een kind van Hem te zijn.
Het is mogelijk om een opname van deze lezing te bestellen via onderstaand bestel formulier.